HirnTumor-Forum

Autor Thema: LINKS: Meningeom  (Gelesen 40339 mal)

Ulrich

  • Gast
LINKS: Meningeom
« am: 24. Januar 2003, 20:22:39 »
Jede(r) neue Leser(in) sollte sich im klaren sein, dass nicht alles, was im Netz an Gesundheits-Informationen angeboten wird, auch seriös ist. Lesen Sie also auch einmal über die Verlässlichkeit von Gesundheitsinformationen im Internet. An dieser Stelle sind Hirntumor-Basis-Informationen aufgeführt. Auch diese Links könnten nützlich sein. Was jeder Hirntumor-Patient tun sollte ist eine Zusammenstellung von Anregungen, an die man möglicherweise im Akutfall nicht sofort von alleine denkt.


Links zu Informationen über Meningeome. Es gibt einfache Darstellungen und kompliziertere. Im ersten Abschnitt Links zu deutschen Seiten, danach Links zu englischen / amerikanischen Seiten.


Ein bißchen viel Reklame außenherum, aber ganz informativ. http://articles.gourt.com/de/Meningeom


http://flexikon.doccheck.com/Meningeom
Hier das Inhaltsverzeichnis:
1.Definition
2.Einteilung
3.Ätiologie
4.Epidemiologie
5.Lokalisation
6.Morphologie und Histologie
7.Pathophysiologie
7.1.Rezeptoren
7.2.Blutversorgung
7.3.Wachstum
8.Symptomatik
9.Diagnostik
10.Therapie
11.Prognose



Im Brainstorm-Jahresheft 2006 der Deutschen Hirntumorhilfe und im Brainstorm 2/2005 kommt ein sehr interessanter Artikel (die Artikel sind identisch)

H.M. Mehdorn, R. Buhl: Meningeome des Zentralnervensystems
der so ziemlich alle wichtigen Aspekte beleuchtet. Inhalt:

Häufigkeit, Lage
CT / MRT
Mikrochirurgische Operation
Mögliche postoperative Komplikationen
Abschätzung der individuellen Operationsrisiken
Rezidive
Bestrahlung
Radiochirurgie
Nachsorge
Sonstige Therapie und Chemotherapie

Der Artikel ist sehr ausführlich, jedes Fremdwort wird erklärt. Ich finde den Artikel didaktisch hervorragend. Wirklich empfehlenswert.


Meningeosis neoplastica: http://www.neuroonkologie.de/fileadmin/neuroonkologie/pdf/leitmeni.pdfhtm
Ein ganz ausführlicher Artikel, den man auch in der Abteilung "Hirnmetastasen" hätte aufnehmen können.


Hier ist, im Rahmen einer Übersicht über alle Hirntumoren, auch ein sehr guter Artikel über Meningeome enthalten, der die wichtigsten Informationen enthält. Manual Hirntumoren

Zuerst auf den Link klicken, dann auf Seite 2 des Inhaltsverzeichnisses gehen. Auf Seite 126 dieses Dokuments finden Sie dann diesen Artikel, aus dessen Einleitung ich kurz zitiere:

Meningeome und Meningeomatose
P.A.Winkler,E. Uhl, J. Lehmberg,A.Muacevic,A.L. Grosu, ,K. Seelos, J.C.Tonn

Definition
Meningeome [...] haben ihren Ursprung in den Deckzellen der Arachnoidea und sind im Allgemeinen langsam wachsende, gutartige Tumoren. Sie treten vor allem im Bereich der Granulationes arachnoidales in der Nähe der venösen Sinus und der in diese drainierenden kortikalen Venen auf. Meningeome wachsen meist als glatt begrenzte, intradurale Raumforderung mit einer breiten Anheftung an der Dura, z. B der Falx oder der Konvexität, und dehnen sich langsam vorwachsend und sekundär zum Hirnparenchym aus. Da sie in der Regel extraarachnoidal bleiben und nicht infiltrativ wachsen, kann häufig ein dünner, flüssigkeitsgefüllter Subarachnoidalraum zwischen Tumor und Hirngewebe abgegrenzt werden. Gelingt dies nicht, so sollte ein aggressiveres Wachstum mit Infiltration des Hirnparenchyms vermutet werden.



Unser Mitglied >Jo< wies auf eine sehr interessante Seite des Klinikums Nürnberg hin. Es wird dort auch – in Form eines Flussdiagramms – eine schöne Übersicht über die verschiedenen Strategien und Vorgehensweisen gegeben. Wenn das, dann das...
Auf der Nürnberger Seite wiederum wird auf http://leitlinien.net/ hingewiesen, auf einzelne Kapitel dieser Seite haben wir Moderatoren schon oft und oft aufmerksam gemacht.



Eine ganz kurze Beschreibung mit zwei MRT-Bildern, auch eines von einem spinalen Meningeom: http://www.neuro24.de/show_glossar.php?id=1073


http://www.nf2.de/index.php?goto=meningeom
Eine Seite Erläuterungen. Es gibt eine Erbkrankheit, die Neurofibromatose, auf die ich an anderer Stelle im Forum hinweise. Bei dieser Krankheit treten auch Meningeome auf.


Meningeom bei Wikipedia


Die Seite einer Versicherung. Auch wenn ein bißchen Werbung für die Versicherung drauf ist, trotzdem ganz informativ, nicht nur bezogen auf Meningeome, sondern z.B. auch Reisemedizin etc. http://www.meduniqa.at/443.0.html


Eine Information der Deutschen Krebsgesellschaft. Kurz, knapp, einfach.


Informationen der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie. Ausführlicher als der vorstehende Link. Zwei MRT-Bilder dabei. Kommentar zur Rezidivrate.


Mikroskopische Aufnahmen unterschiedlicher Meningeome. Eine Seite der Universität Köln. Es ist die Frage, ob das für jemand sehr spannend ist, zu sehen, wie Meningeome unter dem Mikroskop aussehen, aber vielleicht doch?


Infratentorielles Meningeom beim Kind
Meningeome sind bei Kindern sehr selten. Es wird der Fall eines dreijährigen Kindes mit Gangstörungen vorgestellt. 4 MRT-Bilder.


Ein schönes MRT-Bild: http://www.rad-pb.de/sammlung/kopf/meningeom


Untersuchungen zur HLA-Assoziation von Meningeomen. Literaturübersicht und klinische Studie (Dissertation, Uni Halle-Wittenberg). Die Seiten gehen weiter mit .../t2.pdf bis .../t10.pdf
Das ist sehr spannend zu lesen, für jemand, der sich intensiver mit der Thematik beschäftigen möchte. Für jemand, der nur Informationen für seinen Fall sucht, ist es möglicherweise zu kompliziert.


Strahlentherapie beim Meningeom


Vielleicht finden Sie auch interessante Informationen bei den privaten homepages?



http://www.cancerbackup.org.uk/Cancertype/Brain/Typesofbraintumour/Meningioma
Das ist eine schöne Seite, auch mit Bildern der verschiedenen Lagen / Orte, wo sich die Meningeome finden können. Diese Seite können auch Menschen angucken, die kein Englisch können. (Ein Bild sagt mehr als tausend Worte...)


Weitere Bilder: http://www.uhrad.com/mriarc/mri036.htm


Studien über neue Therapien bei Meningeomen: http://clinicaltrials.gov/search/open/condition=%22Meningioma%22


http://www.emedicine.com/NEURO/topic209.htm
Ein ausführlicher Artikel.


http://www.meningiomauk.org/
http://www.cancerbackup.org.uk/Cancertype/Brain/Typesofbraintumour/Meningioma
Zwei Seiten aus England.


Meningeal Tumors
Grade I Meningioma
Grade II and III Meningioma and Hemangiopericytoma
Current Clinical Trials
http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/treatment/adultbrain/HealthProfessional/page16


http://www.thedoctorsdoctor.com/diseases/meningioma.htm#disease


Etwa dasselbe wie "unsere" Hirntumor-Mailingliste, nur eben englisch und NUR bezogen auf Meningeome: http://disc.yourwebapps.com/Indices/148753.html


http://www.virtualtrials.com/btlinks/index.cfm?catid=25&catname=Meningioma
Auf dieser Seite gibt es über 50 Links zu unserem Thema. Sehr interessant und vielseitig.


Ein längerer Artikel, in dem u. a. beschrieben wird, was für Auswirkungen ein Meningeom haben kann, also die Abhängigkeit der neurologischen "Ausfälle" oder Auffälligkeiten von der Lage des M.s.
http://www.emedicine.com/NEURO/topic209.htm


http://path.upmc.edu/cases/case225.html


Frequently asked questions about meningioma


Eine Übersicht der Universität Harvard, sehr ausführlich:

Inhaltsverzeichnis, Contents (Zitat):
*   Introduction to the therapy of Meningiomas
*   General Considerations in Management of Meningiomas
*   Surgery of Meningiomas
*   Radiation Therapy of Meningiomas
*   Observation of Meningiomas
*   Summary of Dr. Ojemann's Meningioma Series
*   OLFACTORY GROOVE MENINGIOMA
*   TUBERCULUM SELLAE MENINGIOMA
*   MEDIAL SPHENOID WING MENINGIOMA (CLINOIDAL MENINGIOMA
*   MIDDLE RIDGE SPHENOID WING MENINGIOMA
*   HYPEROSTOSING SPHENOID WING MENINGIOMA
*   OPTIC SHEATH MENINGIOMA
*   FLOOR OF FRONTAL FOSSA MENINGIOMA
*   MIDDLE FOSSA MENINGIOMA
*   CAVERNOUS SINUS MENINGIOMA
*   PARASAGITTAL MENINGIOMA
*   FALX MENINGIOMA
*   CONVEXITY MENINGIOMA
*   INTRAVENTRICULAR MENINGIOMA
*   CLIVUS AND PETROCLIVAL MENINGIOMA
*   TENTORIAL MENINGIOMA
*   CEREBELLOPONTINE ANGLE MENINGIOMA
*   CEREBELLAR CONVEXITY MENINGIOMA
*   FORAMEN MAGNUM MENINGIOMA
*   SPINAL MENINGIOMA
*   MALIGNANT MENINGIOMAS
*   MENINGIOMA REFERENCES



Hier noch einmal ein Verweis zum Internet Handbook of Neurology. Ich habe auf diesen Link schon an anderer Stelle im Forum aufmerksam gemacht. Dort finden Sie folgende Informationen über Meningeome (Zitat):

Non-neuroepithelial Tumors
*   Tumors of the Meninges
*   Meningioma - eMedicine/Neurology
*   Meningioma, Sphenoid Wing - eMedicine/Ophthalmology
*   Meningioma, Optic Nerve Sheath - eMedicine/Ophthalmology
*   Management of Cranial and Spinal Meningiomas - Harvard University 
*   Single Dose versus Fractionated Stereotactic Radiotherapy for Meningiomas - Canadian Journal of Neurological Sciences, August 2002


WHO-Klassifikation von Meningeomen
Meningioma World Health Organization Classification

Zitat: WHO Grade I
Meningiothelial meningioma
Fibrous (fibroblastic) meningioma
Transitional (mixed) meningioma
Psammomatous meningioma
Angiomatous meningioma
Microcystic meningioma
Secretory meningioma
Lymphoplasmacyte-rich meningioma
Metaplastic meningioma

WHO Grade II
Chordoid meningioma
Clear Cell meningioma
Atypical meningioma

WHO Grade III
Papillary meningioma
Rhabdoid meningioma
Anaplastic meningioma

Of these subtypes, meningiothelial, fibrous and transitional are the most common. Most of these subtypes behave similarly, however anaplastics are the most aggressive.



American Association of Neurological Surgeons. Also die Amerikanische Vereinigung von Neurochirurgen. Auf der homepage gibt es links oben ein Suchfenster. Wenn man dort >meningioma< eingibt, dann kommt man auf ca. 140 Literaturstellen.


FAQs about Meningioma
Meningioma Patient/Family Resources
Es handelt sich um so etwas wie ein Onkologie-Portal der Universität von Alabama.


Sphenoid wing meningioma
Leseprobe aus der Einleitung:
"Background: In 1614, Felix Plater first described meningiomas at an autopsy. In 1938, Harvey Cushing introduced them as a separate category of extraparenchymal tumors. Meningiomas are believed to arise from arachnoid cap cells, and they usually are attached to the dura. These tumors may arise from any location where meninges exist (eg, nasal cavity, paranasal sinuses, middle ear, mediastinum).

Meningiomas of the anterior skull base constitute 40% of all intracranial meningiomas. Of these, about one half occur in the sphenoid wing, and one half occur in the tuberculum sella or the olfactory groove. Anterior clinoid (medial sphenoid wing) meningiomas are a subcategory of the sphenoid wing meningiomas; they fall into 1 of 3 categories, according to the presence of an interfacing arachnoidal membrane between the tumor and the cerebral vessels. Meningiomas of the tuberculum sella arise from the tuberculum sella, chiasmatic sulcus, limbus sphenoidale, and diaphragma sella; they may extend into both optic canals. Olfactory groove meningiomas arise more anteriorly than the tuberculum sella meningiomas, and they may be symmetrical around the midline or extend to the side. Of these, about 15% grow into the ethmoid sinuses.

The relative incidence of meningiomas of the sphenoid ridge is 17%. This tumor usually arises from the lesser wing of the sphenoid bone. Sphenoid wing meningiomas, or ridge meningiomas, are the most common of the basal meningiomas. These meningiomas may be associated with hyperostosis of the sphenoid ridge and may be very invasive, spreading to the dura of the frontal, temporal, orbital, and sphenoidal regions. Medially, this tumor may expand into the wall of the cavernous sinus, anteriorly into the orbit, and laterally into the temporal bone."


Kristen Kenzigs Memorial, beschäftigt sich allgemein mit Hirntumoren, aber auf dieser Seite geht es nur um Meningeom-Links. Im August 2007 waren 50 Links verzeichnet.


Maligne Meningeome
Der Titel des Artikels heißt: Atypical Meningioma: A clinicopathological Analysis.
Leseprobe aus der Einleitung: "Meningiomas are the most common primary non-glial intracranial brain tumours and comprise 13-19% of all primary intracranial neoplasms. Meningiomas are usually benign and arise from arachnoidal cells. In the recent WHO classification, meningiomas are regarded as a heterogeneous group of tumours and are histologically categorized into 14 distinct subgroups with three grades of malignancy. The characteristic morphology of these usually benign tumours and of malignant variants has been exhaustively described earlier. The existence of an intermediate group of meningiomas, exhibiting less favourable biological behavior than classic benign tumours but a relatively more favourable biological behavior than definitive malignant meningiomas, has been described in the recent WHO classification of central nervous system tumours. They have been referred to as atypical meningioma. In this study, we applied the criteria described by Mahmood et al. in analysing 32 cases of atypical meningioma. There are no published reports from the Indian subcontinent, highlighting atypical meningiomas."


Meningeom-Therapie mit RU486. Dieses RU486 wird auch als "Abtreibungspille" bezeichnet. Hier eine Leseprobe aus der Einleitung:
"Alhough RU-486--the pharmaceutical abortifacient-- remains a political hot potato, a few researchers around the country have begun studies into other uses of this promising drug. At Columbia-Presbyterian Medical Center, physicians are testing whether it can retard or stop the growth of meningiomas, a common type of brain tumor.

It has long been suspected that RU-486, also known as mifepristone, might have anti-cancer properties. There is good reason to suspect that it may be effective against meningiomas, explains Michael R. Fetell, MD, Associate Clinical Professor of Neurology, who is supervising the study here. The surface of meningioma cells has receptors for several kinds of hormones, including for progesterone, a normal reproductive hormone. If progesterone promotes the growth of meningiomas, it is logical to assume that RU-486, an antiprogesterone agent (originally developed as a contraceptive), might inhibit their growth."


COX-2 Inhibition May Stop Meningioma Development
Ein Enzym wird speziell bei Meningeomen exprimiert. Wenn es gelingt, dieses zu blockieren, hofft man, Meningeom-Rezidive zu vermeiden. Es handelt sich allerdings nur um ein Abstract. Wer sich für den ganzen Artikel interessiert, muß ihn in einer Uni-Bibliothek kopieren.
Zur COX-2 Hemmung gibt es auch bereits hier im Forum einen Beitrag.


Meningioma Index
Das ist eine Link-Liste der Wake Forest University School of Medicine mit sehr hilfreichen Informationen. Sie können hier links finden, z.B. zur brain tumor mailing list (MIT), zur Behandlung von Meningeomen mit dem Gamma Knife, einen Artikel ueber die Perspektiven nach einer Radiotherapie (aus Arzt und Patientensicht), ein Video ueber Gamma-Knife-Behandlung, und und... Eine sehr informative Seite.

Hier ein paar Stichworte zum Inhalt (jedes Stichwort ist ein eigener Link im Original, nicht hier bei uns, das wäre mir zu viel Arbeit gewesen):

Brain tumor mailing list (BRAINTMR@mitvma.mit.edu)
*   Gamma Knife for Meningioma
*   Long-Term Outcomes after Meningioma Radiosurgery: Physician and Patient Perspectives.
*   American Brain Tumor Association Homepage
*   American Brain Tumor Association's Primer of Brain Tumors
*   American Brain Tumor Association's Dictionary for Brain Tumor Patients
*   National Brain Tumor Foundation
*   Brain Tumor Treatment and Rehabilitation
*   Brain Tumor Types
*   The Brain Tumor Society in Boston, MA
*   Basic Information About Brain Tumors
*   Brain Tumor Support Group Websites
*   Brain Tumor Support Group of the Carolinas and Virginia meets monthly in Winston-Salem.
*   Long-Term Outcomes after Meningioma Radiosurgery: Physician and Patient Perspectives.
*   Al Musella, D.P.M. maintains a listing of Clinical Trials and Protocols as well as other information of interest at the excellent VirtualTrials site.
*   Brain Tumor Support Groups
*   A Real Video program on Gamma Knife radiosurgery for brain tumors.
*   Medial Sphenoid Wing Meningioma
*   Tuberculum Sellae Meningioma
*   The New WHO Classsification of Central Nervous System Tumors
*   Acoustic neuroma and other cerebellopontine angle(cpa) and skull base tumors
*   Pituitary tumor (adenoma, carcinoma) information
*   Neurofibromatosis (type I, VonRecklinghausen's disease) information
*   Tuberous sclerosis resources (subependymal giant cell astrocytoma)
*   Von Hippel-Lindau disease resources (hemangioblastoma)
*   Spine tumor information
*   Management of Cranial and Spinal Meningiomas
*   Introduction to the therapy of Meningiomas
*   General Considerations in Management of Meningiomas
*   Surgery of Meningiomas
*   Radiation Therapy of Meningiomas
*   Observation of Meningiomas
*   Summary of Dr. Robert Ojemann's Meningioma Series
*   Olfactory Groove Meningioma
*   Tuberculum Sellae Meningioma
*   Medial Sphenoid Wing Meningioma (Cliniodal Meningioma,)
*   Middle Ridge Sphenoid Wing Meningioma
*   Hyperostosing Sphenoid Wing Meningioma
*   Optic Sheath Meningioma
*   Floor of Frontal Fossa Meningioma
*   Middle Fossa Meningioma
*   Cavernous Sinus Meningioma
*   Parasagittal Meningioma
*   Falcine (Falx) Meningioma
*   Cerebral Convexity Meningioma
*   Intraventricular Meningioma
*   Clivus and Petroclival Meningioma
*   Tentorial Meningioma
*   Cerebellopontine Angle Meningioma
*   Cerebellar Convexity Meningioma
*   Foramen Magnum Meningioma
*   Spinal Meningioma
*   Meningioma References


Additional Wake Forest Neuro-oncology Information Resources

*   The New WHO Classsification of Central Nervous System Tumors
*   Malignant brain and spine tumors such as glioblastoma, anaplastic astrocytoma.
*   Acoustic neuroma and other cerebellopontineangle (cpa) and skull base tumors
*   Pituitary tumor (adenoma, carcinoma) information
*   Neurofibromatosis (type I, Von Recklinghausen's disease) information
*   von Hippel-Lindau disease/hemangioblastoma resources
*   Spine tumor information



Meningioma Support and Information
Man hat als Gast nur eingeschränkten Zugriff, Sie müssen sich registrieren, so wie bei unserem Forum auch. Die Anmeldung dort könnte für jemand interessant sein, der an einem malignen Meningeom leidet und spezielle Informationen sucht. Es gibt einen Link von dort auf eine Yahoo-Group speziell für maligne Meningeome. Auf dieser Seite könnte man Tage verbringen.


An der Johns-Hopkins-University (Baltimore, USA) gibt es eine Mailing-List ähnlich der deutschen HirnTMR-Diskussionsliste, aber eben speziell und ausschliesslich für Meningeome.


Johns-Hopkins-University (Baltimore). What is a meningioma?


Strahlentherapie bei atypischen und malignen Meningeomen. Eine Seite der Johns-Hopkins-University, Baltimore.



Meningioma Talk Es ist eine Mailing-Liste, wie die von Hellmut Schiefer begründete und jetzt von Dennis Schmidt weitergeführte HirnTMR-Mailingliste, aber speziell für Meningeome.
Leseprobe: "Meningioma Talk......
This is a place to post questions and answers; problems and solutions; successes and failures; hopes and support about Meningioma brain tumors. Please use common sense in your postings and respect in your replies. Any posting that is disrespectful of anyones religious or moral views will be removed. Any commercial advertising posting will be removed. Remember that the messages posted here are the opinion of the author and should not replace the advice of your doctor. The purpose of this site is to exchange information and support, check with your doctor for specific medical advice."


Hier fand ich auch noch eine sehr umfassende Seite
Leseprobe: "Pathophysiology: Meningiomas may occur intracranially or within the spinal canal. They are thought to arise from arachnoidal cap cells, which reside in the arachnoid layer covering the surface of the brain. Meningiomas commonly are found at the surface of the brain, either over the convexity or at the skull base. Rarely, meningiomas occur in an intraventricular or intraosseous location. The problem of meningioma classification is that arachnoidal cells may express both mesenchymal and epithelial characteristics.

* Other mesodermal structures also may give rise to similar tumors (eg, hemangiopericytomas or sarcomas).
* Classification of all of these tumors together is controversial.
* The current trend is to separate unequivocal meningiomas from other less well-defined neoplasms.
* Undoubtedly, advances in molecular biology will allow scientists to determine the exact genomic aberration responsible for each specific neoplasm."


Meningioma Questionnaire for Women. Es wird an einer Statistik gearbeitet über den Zusammenhang zwischen bestimmten Hormonen und dem Entstehen bzw. Wachstum von einem Meningeom.

The purpose of this research study is to determine what role hormones and/or environmental factors play in the growth of meningiomas.  Our preliminary data suggests that women with specific types of meningiomas have several unrelated conditions that are signs of high levels of estrogen throughout their bodies. Our study seeks to definitively determine if this observation is scientifically significant.  Some of the data obtained by the questionnaire study suggests that further exposure to pesticides and/or fertilizers may also play some role in the growth of meningiomas.  Further, we would like to determine what, if any role genetic changes within the tumor cells play in these tumors."

Eine Debatte über den Einfluß von Hormonen haben wir in diesem Forum auch schon gehabt, nämlich hier.


Langzeitprognose nach einer Meningeom-Strahlentherapie Long-Term Outcomes after Meningioma Radiosurgery: Physician and Patient Perspectives

Hier die Kurzfassung. Man kann aber unter dem angegebenen Link den ganzen Artikel lesen.
"Object: Stereotactic radiosurgery is a primary or adjuvant management approach to patients with intracranial meningiomas. The goal of radiosurgery is long-term prevention of tumor growth, maintenance of patient neurologic function, and prevention of new neurological deficits. The object of this study is to report longer-term patient outcomes.

Methods: We evaluated 99 consecutive meningioma patients who underwent radiosurgery between 1987 and 1992 using serial imaging tests, clinical evaluations, and a patient survey between five and ten years later. Four patients had two radiosurgery procedures for separate meningiomas. The average tumor margin dose was 16 Gy and the median tumor volume was 4.7 ml (range, 0.24-24). Fifty-seven patients (57%) had prior resection of which 12 were considered "total". Five patients received fractionated radiation therapy before radiosurgery. Eighty-nine patients (89%) had skull base tumors.

Results: The clinical tumor control rate (no resection required) was 93%. Sixty-one tumors were smaller (63%), 31 remained unchanged in size (32%), and 5 enlarged (5%). Resection was performed in 7 patients (7%), six of whom had prior resection. New neurological deficits developed in five patients (5%), 3 to 31 months after radiosurgery. Twenty-seven patients (42%) were employed at the time of radiosurgery and 20 (74%) remained so. Radiosurgery was believed "successful" by 67 of 70 patients who competed an outcomes questionnaire 5 to 10 ten years later. At least one complication was described by 9 patients (13%) and in four these resolved.

Conclusions: Five to ten years after radiosurgery, 96% of surveyed patients believed that radiosurgery provided a satisfactory outcome for their meningioma. Overall, 93% of patients required no other tumor surgery. Morbidity in this early experience was usually transitory, and relatively mild. Radiosurgery provided long-term tumor control associated with high rates of neurologic function preservation and patient satisfaction."



Noch eine Mailing-Liste: Meningioma@braintrust.org  - For men and women with meningioma
List Captain: Nancy Conn-Levin mailto:nconnlevin@braintrust.org
Description: Members live in many countries including USA, Canada, Bermuda, England and Australia. Most are meningioma survivors, but some family members and friends also subscribe. The messages tend to be on topic, and the general tone is supportive, respectful and informative. List facilitator Nancy Conn-Levin, M. A. is a health educator who specializes in stress management and brain tumor resources. She is also a meningioma survivor.
Approximate Group Size: 250+ subscribers
Average Number of Messages per day: 2-10 messages per day



Hier die Story eines Betroffenen.


Search medline on meningioma. Wer's nicht weiß: Medline ist eine der interessantesten medizinischen Datenbanken. Und hier gibt es eine Anleitung für Datenbankrecherchen. Medline ist auch beschrieben. Viel Erfolg.


Auf dieser Seite
http://clinicaltrials.gov/
gibt man in das Fenster >meningioma< ein und klickt auf >search<, dann kommt schon einiges.


Dasselbe hier
http://www.centerwatch.com/


Aktualisiert am 5.4.09 durch KN. Etliche defekte Links entfernt oder aktualisiert.


« Letzte Änderung: 05. April 2009, 13:11:00 von KarlNapf »

Ulrich

  • Gast
Re:Meningeom-Informationen (kommentierte Links)
« Antwort #1 am: 20. März 2006, 18:09:24 »
Quelle: Neurosurgery. 2005 Dec;57(6):1088-95; discussion 1088-95.

Zitat: Epidemiology of intracranial meningioma.

Claus EB, Bondy ML, Schildkraut JM, Wiemels JL, Wrensch M, Black PM.

Department of Epidemiology and Public Health, Yale University School of Medicine, New Haven, Connecticut 06520-8034, USA. elizabeth.claus@yale.edu

    Meningiomas are the most frequently reported primary intracranial neoplasms, accounting for approximately 25% of all such lesions diagnosed in the United States. Few studies have examined the risk factors associated with a diagnosis of meningioma with two categories of exposure, hormones (both endogenous and exogenous) and radiation, most strongly associated with meningioma risk. Limited data are also available on long-term outcomes for meningioma patients, although it is clear that the disease is associated with significant morbidity and mortality. Recent legislation passed in the United States (The Benign Brain Tumor Cancer Registries Amendment Act [H.R. 5204]) mandates registration of benign brain tumors such as meningioma. This will increase the focus on this disease over the coming years as well as likely increase the reported prevalence of the disease. The increased emphasis on research dedicated to the study of brain tumors coupled with the advent of new tools in genetic and molecular epidemiology make the current era an ideal time to advance knowledge for intracranial meningioma. This review highlights current knowledge of meningioma epidemiology and new directions for research efforts in this field.
« Letzte Änderung: 12. Juni 2008, 15:55:18 von Ulrich »

Ulrich

  • Gast
Re: LINKS: Meningeom
« Antwort #2 am: 16. Oktober 2008, 12:40:14 »
Strahlentherapie bei Meningeomen

http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all?content=10.1080/02688690802308687



Und gleich passend dazu noch ein Artikel über's Ödem, das bei der Bestrahlung entstehen kann.

PREDICTORS OF PERITUMORAL EDEMA AFTER STEREOTACTIC RADIOSURGERY OF SUPRATENTORIAL MENINGIOMAS.
« Letzte Änderung: 16. Oktober 2008, 12:45:16 von Ulrich »

Ulrich

  • Gast
Re: LINKS: Meningeom
« Antwort #3 am: 16. Oktober 2008, 12:41:30 »

Offline KarlNapf

  • Global Moderator
  • God Mitglied
  • *****
  • Beiträge: 618
    • Profil anzeigen
Re: LINKS: Meningeom
« Antwort #4 am: 07. März 2009, 17:37:35 »
Meningiomas in 2009: Controversies and Future Challenges

Für jemand, der sich intensiv damit beschäftigt. Es ist ein Review-Artikel, die Kurzfassung (siehe Link) ist jedoch leider sehr "sparsam". Vielleicht findet man den Artikel in einer medizinischen Unibibliothek?


Cyberknife Radiosurgery for Benign Meningiomas: Short-Term Results in 199 Patients


Auf dieser Seite gibt es Survivor-Stories: http://virtualtrials.org/survive.cfm
« Letzte Änderung: 15. März 2009, 20:29:34 von KarlNapf »
Dum spiro, spero = So lange ich atme, hoffe ich. (Cicero, ad Atticum 9,11)

© Die Inhalte unserer Seiten sind urheberrechtlich geschützt (Copyright). Die Informationen sind nur für Ihren persönlichen Gebrauch bestimmt. Jede Verwendung, insbesondere die Speicherung, Veröffentlichung, Vervielfältigung (auch auf elektronischen Speichermedien oder in Diskussionsforen) und jede Form von gewerblicher Nutzung - auch in Teilen oder in überarbeiteter Form - ist ohne Zustimmung ausdrücklich untersagt. Bitte beachten Sie die Hinweise und Nutzungsbedingungen des Forums.

 



SMF 2.0.19 | SMF © 2022, Simple Machines
Hirntumor Forum © 1996-2022 hirntumor.de
Impressum | Datenschutzerklärung