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Autor Thema: Strahleninduzierte Meningeome  (Gelesen 22991 mal)

Ulrich

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Strahleninduzierte Meningeome
« am: 11. Dezember 2002, 21:03:28 »
Ich zitiere hier drei Artikel (in Kurzfassung), die über das Entstehen von Meningeomen durch ionisierende Strahlung berichten. Alle wurden über "medline" recherchiert. Bei der Suche nach "radiation AND induced AND meningioma" fanden sich im Dezember 2002 bei medline 197 "Treffer".


Quelle: J Neurosurg 2002 Nov;97(5):1078-82

Zitat: Radiation-induced meningioma: a descriptive study of 253 cases.

Sadetzki S, Flint-Richter P, Ben-Tal T, Nass D.
Cancer Epidemiology Unit, Gertner Institute, Sheba Medical Center, Tel-Hashomer, Israel.

Ionizing radiation is the only established risk factor recognized today in the causation of meningioma. The aim of the present report is to describe the demographic and clinical characteristics of a large series of 253 patients with radiation-induced meningiomas (RIMs). These parameters were compared with those of 41 patients with meningiomas in whom there was no previous history of irradiation (non-RIM group) and with other series of patients presented in the literature.

METHODS:
The cases of RIM were recruited from a cohort of appproximately 11,000 individuals who had been treated with ionizing radiation during childhood for tinea capitis [das ist eine Pilzinfektion, Informationen darüber z.B. bei "google"] and from a group of individuals who, as adults, applied for compensation because of that treatment. The non-RIM group was identified through the Israeli Cancer Registry. Exposure to radiation was carefully validated among all cases of RIM and absence of previous irradiation was verified for all patients in the non-RIM group. Significantly, a lower patient age at diagnosis, higher prevalence of calvarial tumors, higher proportion of multiple meningiomas, and a nonsignificant higher recurrence rate were observed among patients with RIM compared with the non-RIM group. The mean latency period from date of radiation exposure to development of a meningioma among the RIM group was approximately 36 years.

CONCLUSIONS:
The findings of this study agree with those of other studies indicating the demographic, clinical, and even genetic variability between RIM and non-RIM cases. The existence of two different subtypes of meningiomas may have profound implications for screening, early diagnosis, and therapy of meningiomas.


Quelle: Neoplasma 2001;48(6):442-4

Zitat: Radiation-induced meningiomas.

Boljesikova E, Chorvath M.

Department of Radiotherapy, St Elisabeth Cancer Institute, Bratislava, Slovak Republic. ebolijasi@ousa.sk

High dose radiation-induced meningiomas are a rare, severe and late complication of craniospinal radiotherapy for brain tumors. Radiation-induced meningiomas are, according to the literature, several times more frequent than radiogenic gliomas and sarcomas. It is suggested that every new case of radiogenic meningioma has to be reported to elucidate this particular pathologic entity with its many grey areas. In addition to high dose radiation-induced meningiomas, intracranial meningiomas were observed in patients who underwent low-dose radiation for tinea capitis in childhood, applied en mass to immigrants coming to Israel from the North Africa and the Middle East during the 1950. Authors summarize the data on radiogenic meningiomas from the literature and, as the previous radiotherapy may confer a low, but life-long risk for meningioma occurrence, they suggest that surveillance MRI after high dose cerebrospinal radiotherapy should be extended to several (3-5) decades after radiotherapy.


Quelle: J Neurosurg Sci 1997 Dec;41(4):413-7  

Zitat: Radiation-induced cerebral meningiomas. Case reports.

Marconi F, Parenti G.

Division of Neurosurgery, Hospital of Livorno, Italy.

Two cases are presented of meningiomas following external cranial irradiation in which several features clearly indicate a causal relationship between radiotherapy and tumour development. In one patient multiple recurred meningioma was diagnosed 30 years after low-dose X-ray treatment of Tinea capitis; in the other patient the meningioma was diagnosed approximately 18 years after high-dose radiation therapy for astrocytoma. The features distinguishing radiation-induced meningiomas from other meningiomas are reviewed. The use of radiation therapy only in those cases in which there is clear evidence that it will have beneficial effects and that these effects will outweigh the risks is emphasized.
« Letzte Änderung: 20. Oktober 2008, 11:02:07 von Ulrich »

Offline Ka

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Re:Info: Strahleninduzierte Meningeome (englisch)
« Antwort #1 am: 28. Dezember 2002, 01:42:50 »
Hallo liebe Forum-Teilnehmer,
schon seit längerem überlege ich, ob die unzähligen Röntgenaufnahmen, die von meinem Kopf im Zusammenhang mit einer Zahnfehlstellungsbehandlung gemacht wurden, nicht auch zur Entstehung meines Meningeoms beigetragen haben könnten. Die Aufnahmen wurden vor über 20 Jahren gemacht, ich vermute mal, dass die Geräte damals mit deutlich höheren Strahlendosen arbeiteten als heute. Außerdem war ich damals gerade am Beginn der Pubertät, also einer Zeit, in der hormonell viele Veränderungen stattfinden.

Hat jemand von Euch Informationen zu diesem Thema oder selber auch viele Röntgenaufnahmen machen lassen müssen in der Vorgeschichte?

Liebe Grüße und ein gesundes 2003,
Ka
« Letzte Änderung: 28. Dezember 2002, 18:35:45 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte Meningeome (englisch)
« Antwort #2 am: 29. Dezember 2002, 10:06:01 »
Dort, wo in den von mir recherchierten Artikeln die Strahlungsart angegeben war, handelte es sich immer um Gamma-Strahlung. Ich fand nur zwei medizinisch akzeptierte Meningeom-Ursachen: Gamma-Strahlung und "Hiroshima" (wobei eine Atombombenexplosion natürlich auch Gamma-Strahlung von sich gibt).

Eine Suche bei medline nach "meningioma AND x-ray" (x-ray = Röntgenstrahlung) brachte nichts Vernünftiges.

(Wer nicht weiß, was "medline" ist und wie man mit dieser weltweit umfangreichsten kostenlosen medizinischen Datenbank umgeht, der kann sich hier informieren: http://www.mc600.de/forum/index.php?board=39;action=display;threadid=69)

Dennoch sollten wir  die in der Antwort von Ka vorgestellte Überlegung zur Röntgenbestrahlung nicht außer acht lassen. Vielleicht können noch andere Forum-Leser/-innen dazu etwas beitragen?

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte M. (englisch)
« Antwort #3 am: 15. März 2003, 17:42:25 »
Zu "Hiroshima" eine kurze Literaturstelle:

Title: Increased Rate Of Meningioma In Atomic-Bomb Survivors
URL: http://www.pslgroup.com/dg/25D96.htm
Doctor's Guide
May 9, 1997


LONDON, ENGLAND -- May 9, 1997 -- Survivors of the Hiroshima atomic bomb have a greatly increase risk of meningioma (cancer of the membrane covering the brain), report doctors from Hiroshima, Japan, in a Research Letter in The Lancet this week. Those who were less than 1 km from the centre of the blast had a sixfold higher incidence of this cancer than people who were not exposed to radiation. The occurrence of meningioma increased steadily from 1975, when it was 5.3 cases per 100 000 population, to 14.9 per 100 000 in 1992.

Researchers in Nagasaki have reported similar findings to the Hiroshima group, who conclude that "the high incidence of meningioma [in Hiroshima] and in reports from the Nagasaki group strongly suggest that meningioma is the eighth radiation-related tumour occurring in atomic-bomb survivors".

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte M. (englisch)
« Antwort #4 am: 15. März 2003, 17:44:47 »
Und hier noch eine Literaturstelle für die bereits erwähnte Bestrahlung bei Tinea capitis:


Zitat: Israeli Epidemic Of Benign Meningioma Linked To Head Irradiation For Tinea

WESTPORT, Feb 11 (Reuters Health) - The widespread use of head irradiation to treat tinea capitas among immigrants to Israel in the 1950s correlates with an increase in the benign meningioma rate in that population, according to Israeli researchers.

Between 1948 and 1960, about 20,000 Israeli individuals, particularly children, received head radiation treatment for tinea capitas, according to Dr. Siegal Sadetzki and colleagues from the Chaim Sheba Medical Center, Tel Hashomer, Israel.  Most were recent immigrants from North Africa or the Middle East.

To investigate the impact of this mass irradiation on meningioma incidence, the group analyzed the incidence of benign meningioma in Israeli immigrants over the past 40 years.  Their findings are published in the February 1, 2000 issue of the American Journal of Epidemiology.

From the 1980s onward, there was a marked increase in the incidence of benign meningioma among immigrants who 40 to 49 years old at the time of the study, "which corresponds to the current modal age of the cohort that had been exposed to radiation in the 1950's, when they were 5 to 14 years of age," the investigators note.

They also studied the incidence of benign meningioma in different racial groups.  Compared with people born between 1930 and 1939, before radiation was commonly used, North African-born Israelis in 1940 to 1954 had a relative risk of 4.62 for meningioma, those born in the Middle East had a relative risk of 1.95, and European-American immigrants had a relative risk close to 1.

"This observation is in line with the fact that a larger proportion of North African-born immigrants were irradiated," the researchers note.

They conclude, "Our data illustrate vividly how a strong medical intervention (radiation), for a relatively innocuous condition (tinea capitas), led to a dramatic change in the occurrence of a very serious disease (meningioma) that ended in a long-term iatrogenic epidemic."

In a comment to Reuters Health, Dr. Sadetzki pointed out that "it is unusual for an iatrogenic phenomenon to be so strong and widespread that its effect is seen clearly in national incidence rates."

SOURCE (=Quelle): Reuters Health, Feb. 11, 2000 AND American Journal of Epidemiology, Jan. 2000; 151:266-272.


« Letzte Änderung: 13. Juli 2008, 17:40:15 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #5 am: 13. Dezember 2003, 20:32:53 »
Quelle: Tumori. 2003 Jul-Aug;89(4):443-7

Zitat: High-dose radiation-induced meningiomas. Report of five cases and critical review of the literature.
Salvati M, Caroli E, Brogna C, Orlando ER, Delfini R.
Department of Neurosurgery, INM Neuromed IRCCS, Pozzilli (Is), University of Rome La Sapienza, Italy. salvati.maurizio@libero.it
Radiotherapy is an important modality for the treatment of tumors and arteriovenous malformations affecting the central nervous system, even though several significant side effects have been described (radionecrosis, tumors, etc.). Meningiomas induced by high-dose radiation therapy are uncommon. In this study we describe five cases treated at our institute and review all previously published reports of meningioma occurring after high-dose radiotherapy. These tumors develop mainly in patients irradiated in childhood; their incidence peaks in the second decade of life, there is a predominance in females and a high frequency of malignant forms. Although rare, meningiomas may represent a late complication of radiation treatment. The behavior of the radiation-induced variety of meningioma seems to differ from that of its "spontaneous" counterpart. The use of radiotherapy should be carefully evaluated for relatively benign or congenital lesions which generally affect young patients with a long life expectancy.

« Letzte Änderung: 13. Juli 2008, 17:40:46 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #6 am: 02. April 2004, 21:04:42 »
Hier ein Artikel, der über die Entstehung von Meningeomen nach Röntgenuntersuchung beim Zahnarzt berichtet.


Quelle: Cancer. 2004 Mar 1;100(5):1026-34.    
 
Zitat: Dental X-rays and the risk of intracranial meningioma: a population-based case-control study.

Longstreth WT Jr, Phillips LE, Drangsholt M, Koepsell TD, Custer BS, Gehrels JA, van Belle G.

Department of Neurology, School of Medicine, University of Washington, Seattle, Washington, USA. wl@u.washington.edu

BACKGROUND: Ionizing radiation is a likely cause of intracranial meningioma. The authors determined whether the risk of intracranial meningioma was associated with past dental X-rays-specifically, posterior bitewings, full-mouth series, and lateral cephalometric and panoramic radiographs.

METHODS: The authors conducted a population-based case-control study of residents of King, Pierce, and Snohomish counties in western Washington State. Case patients (n = 200) had an incident intracranial meningioma that was confirmed histologically during life between January 1995 and June 1998. The authors used random-digit dialing and Medicare eligibility lists to identify two control subjects to be matched to each case patient based on age and gender. Exposures were determined during an in-person interview. The authors compared self-report and dental records in a subset of study participants.

RESULTS: Of the 4 dental X-ray procedures evaluated, only the full-mouth series (specifically, > or = 6 over a lifetime) was associated with a significantly increased risk of meningioma (odds ratio, 2.06; 95% confidence limits, 1.03-4.17). However, evidence for a dose-response relation was lacking (P for trend = 0.33). The risk was elevated with the aggregate number of full-mouth series in 10-year periods from approximately 15-40 years before diagnosis, with significant elevations in the 10-year periods beginning 22-30 years before diagnosis. The risks in these analyses were even greater when only women were considered.

CONCLUSIONS: Dental X-rays involving full-mouth series performed 15-40 years ago, when radiation exposure from full-mouth series was much greater than it is now, were associated with an increased risk of meningioma. The authors did not observe an increased risk with bitewings, lateral cephalometric, and panoramic radiographs. Copyright 2004 American Cancer Society.

« Letzte Änderung: 13. Juli 2008, 17:41:39 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #7 am: 21. September 2004, 08:27:33 »
Quelle: J Neurosurg. 2004 Jun;100(6):1002-13
Zitat: Radiation-induced meningiomas: clinical, pathological, cytokinetic, and cytogenetic characteristics.

Al-Mefty O, Topsakal C, Pravdenkova S, Sawyer JR, Harrison MJ.
University of Arkansas for Medical Sciences, Little Rock, Arkansas 72205, USA.

OBJECT:
Radiation-induced meningiomas are known to occur after high- and low-dose cranial radiation therapy. The goal of this study was to discern the distinguishing findings and characteristics of radiation-induced meningiomas.

METHODS:
The records of 16 patients (seven men and nine women) who fulfilled the criteria for radiation-induced meningiomas were retrospectively reviewed. Clinical, histopathological, cytokinetic, and cytogenetic findings as well as the patients´ outcome were analyzed. The mean age of the patients was 38.8 years and the mean tumor latency was 26.5 years.
Five patients had multiple meningiomas in the irradiated field. The recurrence rate was 100% after the initial resection; 62% of patients had a second recurrence and 17% had a third recurrence. Thirty-eight percent of patients had atypical or malignant histopathological findings. The presence of progesterone receptors and low proliferation indices in these patients did not correlate with benign tumor behavior. Cytogenetic analysis showed multiple clonal aberrations in all tumors studied. The most frequent aberrations were found on chromosomes 1p, 6q, and 22. Derivative, lost, or additional chromosome 1p was found in 89% of cases and loss or deletion on chromosome 6 was found in 67%.

CONCLUSIONS;
The age of patients at presentation with meningioma and the latency period of radiation-induced meningiomas are dose related. These tumors are more aggressive and are certain to recur, have a higher histopathological grade, and are associated with complex cytogenetic aberrations particularly involving 1p and 6q.
« Letzte Änderung: 13. Juli 2008, 17:42:04 von Ulrich »

Ulrich

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #8 am: 20. März 2006, 18:14:24 »
Quelle: J Neurooncol. 2005 Nov 15;:1-5

Zitat: Radiation induced meningioma with a short latent period following high dose cranial irradiation - Case report and literature review.

Choudhary A, Pradhan S, Huda MF, Mohanty S, Kumar M.

Department of Neurosurgery, Institute of Medical Sciences, Banaras Hindu University, Varanasi, 221 005, Uttar Pradesh, India.

Radiation induced meningiomas (RIM) are rare late complications in patients who have received high dose irradiation for brain tumors. The mean latency period for induction of RIM in most of the series is 18.7+/-10.2 years. There are only 9 reported cases of RIM following high dose cranial irradiation with unusually short latency periods of less than 5 years. Herein, we report a child diagnosed with RIM with an unusually short latency period of 14 months. An 11-year old male child underwent gross total resection of medulloblastoma. Following surgery he received high dose craniospinal irradiation. Postoperative computed tomography scan (CT scan) after 1 month did not show features of any residual tumor, recurrence or tumor at a new site. The child was asymptomatic for 14 months and then presented with complaints of headache and vomiting. CT scan head showed multiple solid homogenously enhancing lesions in bilateral basifrontal and right basitemporal region. Histopathology of the lesions turned out to be atypical meningioma.
« Letzte Änderung: 13. Juli 2008, 17:43:21 von Ulrich »

fips2

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #9 am: 08. September 2006, 20:23:34 »
Bei meinber Frau wurde auch ein Keilbeinflügel-Meningeom diagnostiziert und auch vor kurzem operiert.

Nachdem ich den Beitrag von Ka gelesen habe bin ich etwas stutzig geworden.

Bei meiner Frau wurde vor eineinhalb wegen sehr starken Zahnschmerzen Röntgenaufnahmen der Zähne im Oberkiefer,beim Zahnarzt gemacht und Wochen danach begannen die Beschwerden mit Kopfschmerz und Sehstörungen.Sie konnte zeitweise ohne  Schmerztabletten nicht den Tag herum bringen. Durch Zufall wurde durch eine angordnetes CT der Augenklinik das Meningeom hinterm Auge festgestellt.
Wir haben in keinster Weise an ein Meningeom bzw. an die Röntgenstrahlung als Auslöser für sein Wachstum gedacht.Kann es sein dass der Zahnarzt damals Bockmist gebaut hat? Oder einfach noch ne alte Strahlenkanone in seinem Inventar hatte die ein wenig mehr herausgepustet hat als notwendig war.

Vielleicht seh ich jetzt Gespenster oder lieg ich mit meine Vermutung doch nicht so daneben?

Den Beweis dafür zu erbringen dass die damalige Röntgenuntersuchung das Wachstum des Ms meiner Frau ausgelöst hat wird wohl schwerlich zu bekommen sein.Zumal sich kein Arzt finden wird der das bestätigt.

Man macht sich halt immer Gedanken über das Woher und Warum.

Zu Ulrich noch eine Frage.
Mein englisch ist nicht das Beste. Kann man die Artikel die du eingestellt hast auch irgendwo in deutsch lesen?Sie würden mich sehr interessieren.

Danke
Fips2
« Letzte Änderung: 08. September 2006, 20:28:01 von fips2 »

Offline Ciconia

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #10 am: 09. September 2006, 14:16:58 »
Hallo fips,

Meningeome wachsen sehr langsam. Ein Zusammenhang mit dem Röntgen der Zähne vor 1,5 Jahren erscheint mir sehr unwahrscheinlich.

Übrigens bekommen heute fast alles Kinder eine Zahnsprange und werden mehrmals geröntgt während der Behandlung.

Ich selbst wurde vor der Diagnose meines M. nie am Kopf geröntgt. Und trotzdem habe ich inzwischen 3 Meningeome.

Dazu aber eine kleine Geschichte, die ich im TV gesehen habe. Nach dem 2. Weltkrieg wurden die Einwanderer in Israel durch eine Strahlenschleuse direkt vom Schiff herunter geschickt, um das reichlich vorhandene Ungeziefer auszumerzen. 10-15 Jahre später entwickelten die so bestrahlten Leute eindeutig mehr M. als die Normalbevölkerung.

Also es dauert schon eine längere Zeit, bis es zu den strahlungsbedingten M. kommt.

Und mal ehrlich, jeder Langstreckenflug führt zu einer erhöhten Belastung des Körpers mit Röntgenstrahlen, vergleichbar mit einer R.Untersuchung. Aber wer verzichtet deshalb darauf?

Übrigens wurden anläßlich meiner 2. OP´s jeweils eine große CT-Untersuchung und mehrere kleine CT´s gemacht. Also die richtig große Dosis bekam ich erst nach der Diagnose.

Ulrich schreibt ja auch oben, daß es sich bei den strahlenbedingten M. um Folgen von Gamma-Strahlung handelt! Bei der Diagnostik wird dabei eine besonders geringe Stahlendosis benötigt. Es handelt sich wohl eher darum, daß Patienten wegen einer früheren Erkrankung im Hals-Kopfbereich (Krebs) mit Gamma-Strahlen bestrahlt wurden und dann Jahre später das Meningeom bekamen.

Leider sind die englischen Beiträge nirgends übersetzt zu erhalten, sonst hätten wir sie in Deutsch angehängt. Aber wenn sich jemand bereit erklären würde, einige zu übersetzen, wäre das eine große Hilfe. Wir Moderatoren schaffen es leider zeitlich nur in Ausnahmefällen. Das Forum an sich verschlingt schon viel Zeit und wir haben ja auch eine Familie.

Zitat
Man macht sich halt immer Gedanken über das Woher und Warum.

Geht mir auch so. Aber leider gibt es darauf noch keine wiss. fundierte Antwort. Außer dieser o.a. Strahlengeschichte und der Erbkrankheit Neurofibromatose (sehr selten), erhält man keine Antwort auf diese Fragen.

Es ist besser, seine Energie in andere Dinge zu stecken. ;)

Ich wünsch dir ein schönes WE
Ciconia
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fips2

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #11 am: 09. September 2006, 15:48:08 »
Danke Ciconia für die Auskunft.

Ich konnte es mir zwar auch nicht gleich so vorstellen aber nachdem Ka auch viel geröngt wurde am Kiefer, kam mir der Zusammenhang nahe.

Selbst wenn es so wäre würde es kein Arzt in der Welt zugeben.

Was mich bei dem M meiner Frau sowiso gewundert hat war dass das M von der Entdeckung ,CT, bis zur OP( knapp 4 Wochen) fast um das doppelte  an Volumen gewachsen war.Machen die Dinger manchmal wirklich solche Wachstumsschüsse? Meist wird doch davon gesprochen dass sie langsamwachsend sind.

Eine endgültige Auswertung der Pathologie, des Entnommenen Tumors, habe ich noch nicht gesehen. Ausser dem OP-Bericht.

Offline Ciconia

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #12 am: 11. September 2006, 14:21:11 »
Hallo Fips,

das ist natürlich sehr wichtig, das Grading des M. zu wissen. Bei mir wurde während der OP ein Schnellschnitt gemacht und eine 1. Aussage dazu.

Genaues dann 10 Tage später. Trotz des relativ schnellen Wachstums bei mir auch beim 2. Mal Grad I. Aber die genaue Histologie zeigt Tendenzen zur Rezidivneigung auf.

Wachstumsschübe auch bei Grad I-M. sind nicht ungewöhnlich. Der OA Fernandez vom INI sprach davon, er habe gerade bei Meningeomen schon die ungewöhnlichsten Dinge erlebt. Er vertritt deshalb die Meinung, die Kontrollen sollten halbjährlich erfolgen. Meist wird ja bei Grad I - M. eine einjährliche Kontrolle empfohlen.

Wie groß war denn das M. deiner Frau? Vier Wochen ist schon eine kurze Zeitspanne. Da würde ich eher an einen Meßfehler denken (keine Ferndiagnose, nur so ein Gedanke) für eine Verdopplung der Größe.

Schön, wenn du uns weiter berichtest.

LG
Ciconia
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Helga

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #13 am: 20. September 2006, 17:15:39 »
Hallo Ka!
Meine Gedanken zum strahleninduzierten M. :Ich habe 30 Jahre als Arzthelferin gearbeitet. Von 1974 bis 82 mit einen uraltem Röntgengerät. Zum Teil ungeschützt, weil ich z. B. ein Kind halten musste , oder Chef durchleuchtet Lunge, ich musste ungeschützt den Raum betreten. Das Aufnahmegerät stand im Untersuchungsraum !!! also ständige Streustrahlung beim Schiessen! 2002 bei mir die Diagnose Meninigiom. Gibt es Zusammenhänge? Dazu Dauerstress etc. Ich glaube schon, wenn vieles "zusammenpasst", dass es dann zu einem Tumorwachstum kommen kann. Liebe Grüße Helga

Offline Ciconia

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Re:Strahleninduzierte Meningeome
« Antwort #14 am: 21. September 2006, 10:55:55 »
Hallo Helga,

in deinem Falle könnte man schon einen Zusammenhang vermuten, denn du hast durch deine Arbeit mit Sicherheit einiges an Strahlung abbekommen.

Ich selbst bin ja in einer Gegend aufgewachsen, wo nach dem Krieg lange Zeit Uran abgebaut wurde. Die Halden lagen frei herum, ebenso verseuchte kleine Seen. Als Kinder haben wir trotz Verbot manchmal da gespielt. Auch sind manche Häuser im Keller vermessen worden und da sang der Geigerzähler. Man hat unwissentlich auf stark uranhaltigem Gestein gebaut. Ich kenn auch einige Leute, die Akusitkusneurinome haben oder auch Meningeome. Wäre sehr interessant, da mal eine Studie zu machen, ob tatsächlich aufgrund der erhöhten Strahlung in dieser Gegend mehr Tumor auftreten. Subjektiv kommt es mir jedenfalls so vor.

Dauerstreß als Ursache für Meningeome würde ich eher ausschließen. Ich war auch lange Zeit dieser Meinung, aber inzwischen denke ich, da gibt es eine Vielzahl anderer Faktoren, die bei der Tumorentstehung eine Rolle spielen. Und Streß ist, wenn überhaupt, nur ein Teil davon. Die genetische Veranlagung ist da wohl wichtiger. Das ist meine persönliche Erfahrung. Denn trotz weniger Streß (bin ja Rentnerin) sind 2 neue Meningeome bei mir entstanden.

Ein sehr interessantes Thema! Ich freue mich auf die weitere Diskussion!

LG
Ciconia

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